Foto: Christine Jansen
leestijd +/- 4 m.

Ze zijn alle drie vierdejaarsstudent aan de opleiding Engineering en praten over een opdracht die ze net hebben afgerond. Ze hebben het niet over moertjes en boutjes, maar over artistieke vrijheid, over levende natuur en het bijdragen aan de oplossing van een wereldprobleem. Van de Maas tot beekjes in Indonesië.

Van links naar rechts: Casimir Valk, Rik Hermans, Jochem Groeneweg, Sylvia Spierts, Eric Hamers, Rob van Loevezijn. Staande voor de stroomgoten in het waterlaboratorium (kortweg waterlab) van Engineering.
Wat ze gemaakt hebben is een ontwerp – een digitale testopstelling – voor een litter trap in de Maas. Die litter trap of in goed Nederlands drijfvuilverzamelaar moest aan bepaalde randvoorwaarden voldoen. Hij moest bijvoorbeeld mobiel zijn, geen energie verbruiken en er moest bewust omgegaan worden met de kosten. “Maar daarbinnen hadden we veel artistieke vrijheid”, zegt Casimir Valk.

De Maas is natuur, die doet wat-ie wil.

Stroomgoten in het waterlab waar ook experimenten gedaan werden voor de litter trap
Geen cijfers en nummers
Artistieke vrijheid is mooi, maar uiteindelijk moet die wel leiden tot een goed ontwerp. Wat was, achteraf gezien, het lastigste waar ze mee geconfronteerd werden? Jochem Groeneweg: “Voornamelijk: informatie zoeken en krijgen. De Maas is natuur, die doet wat-ie wil. Die gaat niet precies op een geschikt moment stijgen. Dat zijn factoren waar je rekening mee moet houden. Het zijn geen cijfers en nummers – en dat is best lastig bij het ontwerpen.” Rik Hermans: “Dat merk je als je er gaat kijken en met mensen praat. Dan blijkt dat je nu ergens loopt waar je over twee maanden niet meer kunt lopen.”
Litter free rivers and streams
Het is overigens niet zo dat de Zuyd-studenten Jochem, Casimir en Rik of zelfs Zuyd Hogeschool op een achternamiddag bedachten dat het wel cool zou zijn om een litter trap voor de Maas te ontwerpen. Hun opdracht maakt deel uit van een door de Europese Unie gesubsidieerd project met de naam
LIVES

Bekijk hier meer over het project LIVES

, Litter Free Rivers and Streams. Naast Zuyd Hogeschool doen onder meer de provincie Limburg, Rijkswaterstaat en diverse Vlaamse en Duitse overheden en organisaties mee aan dit project. Grensoverschrijdend, als de Maas zelf.
In het waterlab draait echt alles om water

Het is de kracht van Zuyd dat we met meerdere disciplines aan dit onderwerp kunnen werken.

Gaan we dit ook bouwen?
De vraag die opkomt is: blijft het bij dit ontwerp, of gaat de litter trap ook daadwerkelijk gemaakt worden? “Jazeker”, zegt Eric Hamers, docent en onderzoeker bij de
opleiding Built Environment

Bekijk hier meer over de opleiding Built Environment

en projectleider van LIVES binnen Zuyd. “We ontdekken nu dat je het niet redt met één discipline. Het is de kracht van Zuyd dat we met meerdere disciplines aan dit onderwerp kunnen werken. Als vervolg op deze opdracht kunnen naast studenten van de
opleiding Engineering

Bekijk hier meer over de opleiding Engineering

ook studenten van Built Environment aan de slag die bijvoorbeeld meer van water weten. Zoals drijfvermogen en krachten van water. En dan komt de litter trap in de Maas te liggen, op een plaats die afgestemd is met Sylvia.”

Zo’n prototype zie ik op een gegeven moment in beekjes in Indonesië liggen.

‘Ik ben een potentiële oplossing voor een wereldprobleem’
Sylvia is Sylvia Spierts. Ze werkt bij de Provincie Limburg, is programmaleider van LIVES en zit ook bij het gesprek aan tafel. “Het oplossen van het probleem van de plastic soep kun je zien als het oplossen van een complexe puzzel. Het is een wereldwijd probleem, maar iedereen heeft een puzzelstukje in de hand. Iedereen heeft invloed. Je moet je realiseren: ‘Ik ben een potentiële oplossing voor een wereldprobleem.’ Dat dit bewustzijn overal, ook bij studenten doordringt – dat is een waardevol aspect van de deelname van Zuyd aan dit project. En je ontwikkelt iets, iets wat mobiel is, niet afhankelijk van externe energie. Zo’n prototype zie ik op een gegeven moment in beekjes in Indonesië liggen.”
Foto Christine Jansen

Als iedereen in de wereld drie stukken plastic opraapt, kun je in één dag 21 miljard stukken plastic opruimen.

21 miljard stukken plastic
Rob van Loevezijn is docent Engineering en bij Zuyd projectleider van vergelijkbare studentenprojecten. “Het begint bij bewustwording. Het is belangrijk dat we daar als onderwijsinstelling aan kunnen bijdragen. Als iedereen in de wereld drie stukken plastic opraapt, kun je in één dag 21 miljard stukken plastic opruimen.”
‘Dat zet je wel aan het denken’
Wat was voor de drie studenten de meest waardevolle ervaring van dit project? Rik: “Wat ik vooral mee heb genomen, is wat je later ook mee zult maken in het bedrijfsleven: je hebt niet alleen je eigen bedrijf. Er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden. En dat moet je vanaf het begin duidelijk hebben: welke factoren spelen allemaal een rol?” Jochem: “Ik heb vooral iets geleerd over de natuur- en milieukant. Daar had ik eigenlijk nooit veel mee gedaan. Het had wel mijn aandacht, maar ik had er nooit een project mee gedaan. Dan ga je je verdiepen in wat er allemaal speelt en dat zet je wel aan het denken.” Casimir: “Inderdaad, als je je verder gaat verdiepen in wat er allemaal gebeurt, in wat er allemaal in de zee terechtkomt, daar schrik je wel heel erg van. Dat heeft mij persoonlijk best wel geraakt.”
Tekst: Jules Coenegracht
Deel dit artikel:

Mensen in dit artikel

Rik Hermans

Rik Hermans

Vierdejaarsstudent Engineering | 21 jaar | Houdt van techniek | Werkstudent bij Zuyd | Gedreven te denken in oplossingen in plaats van problemen

“Ik sta ervoor om in projecten het best haalbare doel te bereiken en daar dan zoveel mogelijk tijd en werk in te steken.”

Neem contact op:
Jochem Groeneweg

Jochem Groeneweg

Vierdejaarsstudent Engineering | 23 jaar | Werkt bij Materials + Corrosion Investigations

Zeer sportief en gedreven in alles wat hij doet. “Ik probeer mijn leven in te vullen met mijn passie voor sport, techniek en vriendschap.”

Neem contact op:
Casimir Valk

Casimir Valk

Vierdejaarsstudent Engineering | 25 jaar | Passie voor techniek | En geniet van de natuur.

“Waar ik voor sta? Dat is een beetje de vraag naar de zin van het leven. Ik wil plezier hebben in mijn werk en mijn leven.”

Neem contact op:
Rob van Loevezijn

Rob van Loevezijn

Docent Engineering | 58 jaar | Projectleider van studentenprojecten zoals LIVES

Houdt van houtbewerking en dieren. “Ik vind bewustwording van onze eigen bijdrage aan het milieu – in goede en slechte zin – belangrijk. Ik hou ervan mensen te koppelen met het doel ze de ruimte te geven voor hun ontwikkeling.”

Neem contact op:
Eric Hamers

Eric Hamers

Docent en onderzoeker op het gebied van watermanagement | Lid van de vereniging van ingenieurs Zuid-Limburg en van het Drielanden Ingenieurs Comité (Nederland, België en Duitsland) | Legt graag verbindingen tussen mensen en vakgebieden

“Schone wateren door bewustwording en actie, te beginnen bij ‘family and friends’ – dat vind ik belangrijk.” Houdt van houtbewerking, tourskiën en hockey.

Neem contact op:
Sylvia Spierts

Sylvia Spierts

Werkt bij de Provincie Limburg | 47 jaar | Programmaleider LIVES | Projectleider bij het Instituut voor Natuureducatie (IVN) | Projectleider Schone Maas/Schone rivieren

Sylvia houdt van buiten zijn in tuin of natuur. Als IVN-vrijwilligersconsulent organiseert ze vanuit het IVN regelmatig natuuractiviteiten voor kinderen, onder de naam Wormdal-kids. “Ik wil graag de natuur in de harten van mensen brengen zodat zij een duurzame levensstijl aannemen.” Zodoende zal het niemand verbazen dat ze ook nog contactpersoon van de Commissie Boomfeestdag is voor Limburg.

Neem contact op: