leestijd +/- 4 m.

Als er één plek is waar je wil dat alles goed geregeld is, dan is het wel in een ziekenhuis. Want de corebusiness van een ziekenhuis is ziekte en gezondheid, en soms leven en dood. Niemand zit in zo’n context te wachten op slordige planning. Bovendien: patiënten worden steeds mondiger, ze kunnen ook ergens anders terecht.

Het klinkt een beetje vreemd in het licht van het voortdurende debat over de kosten van de zorg, maar efficiënte planning is een relatief nieuw fenomeen in de ziekenhuiswereld. Maurice Verdonschot, adviseur capaciteitsmanagement bij het
Laurentius Ziekenhuis

Bekijk hier de website van Laurentius Ziekenhuis.

in Roermond: “Pas de laatste jaren is er echt aandacht voor. Voorheen werkten ziekenhuizen vaak aanbodgestuurd. Er werd gedacht: we hebben zoveel operatiekamertijd, hoe krijgen we die gevuld met patiënten? Nu werken we vraaggestuurd: welke patiënten heb ik, hoe kan ik die het best helpen en op welk moment? Dat is een hele omslag voor een ziekenhuisorganisatie, het is een proces van jaren. Ik denk dat het bedrijfsleven daar verder in is.”

Naast de planbare stroom is er de spoedstroom van patiënten. Dat zorgt voor uitdagingen

Van strategische planning naar operatieassistent
Interessant feit: in het Laurentius Ziekenhuis wordt de planning zoveel mogelijk centraal geregeld, maar dat is niet in elk ziekenhuis het geval. Is een decentrale aanpak niet vragen om moeilijkheden? Verdonschot: “Ja, dat is zo. Goed plannen in een ziekenhuis is heel complex. Alles moet in elkaar grijpen.” Hoe gaat een capaciteitsplanner in een ziekenhuis in grote lijnen te werk? Op jaarbasis kan redelijk voorspeld worden hoeveel OK-tijd, operatiekamertijd, een specialisme nodig heeft. Op basis daarvan wordt een jaarplanning gemaakt, dat is de strategische planning. Die wordt in cycli van vier weken bijgestuurd: welke aanpassingen zijn nodig? Dat is de tactische planning. Als daar akkoord over is, volgt de operationele planning. Elementen die daarbij een rol spelen zijn: is de patiënt door de anesthesist goed bevonden voor operatie? Is er een uiterste behandeldatum? Is het een specialistische ingreep, zijn er beperkende factoren, moeten er materialen besteld worden? Alle personeel moet ingepland worden: de chirurg, de anesthesist, de operatieassistent, de anesthesiemedewerkers en de ondersteuners. Dat is de planbare stroom, maar een ziekenhuis heeft vanzelfsprekend ook een spoedstroom van patiënten. Bovendien moeten er ook genoeg bedden en verplegend personeel zijn om de beide patiëntenstromen op te kunnen nemen.

Lege bedden kosten geld, maar geld is niet mijn eerste drijfveer

De kosten van één uur OK-tijd
Eén niet onbelangrijke reden om in een ziekenhuis goed en efficiënt te plannen is het betaalbaar houden van de zorg. Verdonschot: “Eén uur een lege operatiekamer met personeel beschikbaar houden kost 700 euro. Ook lege bedden in een ziekenhuis kosten geld. Toch is geld niet mijn eerste drijfveer. Het goed benutten van de beschikbare capaciteit, daar gaat het om. Zo krijg je ook de artsen mee. Zij hebben er ook last van als ze de ene dag tien patiënten hebben en de volgende dag dertig. Patiënten van hun kant willen niet onnodig lang wachten en ze worden steeds mondiger. Ze kunnen ook naar een ander ziekenhuis gaan.”
Tekst: Jules Coenegracht
Deel dit artikel:

Mensen in dit artikel

Maurice Verdonschot

Maurice Verdonschot

Adviseur capaciteitsmanagement Laurentius Ziekenhuis Roermond | 37 jaar | Sportman (voetbal, tennis) | heeft een echtgenote, twee dochters en een hond

“Waar het in mijn werk om draait is het vertalen van feiten, van data, naar goede voorstellen. Voorstellen die het beter maken voor mensen. Mensen, dat zijn patiënten én medewerkers. Als ik mijn werk goed doe, zie ik het onder mijn ogen beter worden. Daar haal ik mijn voldoening uit.”

Neem contact op: