leestijd +/- 4 m.

Je probeert je voor te stellen hoe dat gaat, als buitenstaander. Een theaterseizoen met zo’n 1.250 events plannen. Niet de week ervoor beginnen, zoveel is wel duidelijk. Maar hoe gaat het dan wel? Gaan ze een jaar voor het nieuwe seizoen begint rond een tafel zitten om te bedenken wat ze willen? En dan maar bellen? No way. Ontdek hier de geheimen van de theaterplanning, opgetekend uit de mond van Bas Schoonderwoerd, CEO en hoofdprogrammeur van de Parkstad Limburg Theaters.

Even voor de duidelijkheid: CEO en hoofdprogrammeur betekent dat Bas Schoonderwoerd de baas is. Zelf zegt hij liever: eerste onder gelijken. En
Parkstad Limburg Theaters

Bekijk hier de website van Parkstad Limburg Theaters

, dat zijn de theaters in Heerlen en Kerkrade. En 1.250 events per seizoen, dat zijn er 3,4 per dag.
Jaren voordat ze op de bühne komen oefenen jonge mensen al voor het concertpodium – zoals Huayu Gu, een van de studenten van de Jong Talentenklas van het Conservatorium.
Tien jaar voordat ze op de bühne komen
Dat beeld van mannen en vrouwen rond een tafel, dat klopt niet. Theaterplanning, zegt Schoonderwoerd, kenmerkt zich door een enorme dynamiek. Hij legt uit wat dat in zijn wereld betekent. “Wij zijn medeoprichter van de stichting Theateralliantie, waarbij de zes grootste theaters in Nederland zijn aangesloten. De alliantie werd opgericht vanuit de gedachte dat er een gebrek was aan grootschalig muziektheater. Als stichting nodigen wij artiesten uit om producties te maken. Daar wordt soms wel tien jaar voordat ze op de bühne komen mee begonnen. Op die manier hebben we veertig à vijftig stukken in de lucht hangen die we wellicht gaan brengen. Dat kunnen ook bestaande producties uit het buitenland zijn, van Wenen tot Broadway. Zo wil ik al zeven jaar The Phantom of the Opera brengen, maar tot nu toe was Andrew Lloyd Webber niet bereid een reisversie ervan toe te staan. Voor de musical Billy Elliot gaat Joop van den Ende eerst jonge dansertjes opleiden zodat hij die, als het zover is, beschikbaar heeft voor die productie. Aan de andere kant zijn er voorstellingen waarbij we vandaag bellen en ze morgen uitgevoerd worden.” Een grote dynamiek, inderdaad.

Het duurt soms 10 jaar voordat een productie op de bühne staat

Een enorme versnippering
Maar zelfs aan het opleiden van die jonge dansertjes gaat iets vooraf. Dat iets, dat heet cultuurbeleid. Er is nationaal, regionaal en lokaal cultuurbeleid. Dat beleid zegt, als het goed is, iets over de gewenste culturele dynamiek op nationaal, regionaal en lokaal niveau. Dat begint vaak op een hoog abstractieniveau, maar wordt gaandeweg bijzonder concreet. Schoonderwoerd: “Onze wereld is enerzijds gemondialiseerd, anderzijds geïndividualiseerd.” Je zou kunnen zeggen: er is een mondiaal aanbod, en tegelijkertijd is er een enorme versnippering door sterk individueel gerichte culturele belangstelling. “Dat betekent dat geen enkele stad op zichzelf in staat is in alle behoeften te voorzien. Dat kan alleen door samenwerking. In Zuid-Limburg doen we dat als Parkstad Limburg Theaters samen met Sittard-Geleen en Maastricht in de Stedelijke Cultuurregio Zuid.” Op die manier is het mogelijk in de regio een groot en divers aanbod te presenteren.

Alleen door samenwerking kunnen we in compleet cultuuraanbod voorzien

Van beleid naar de Nor
Hoe beleid kan leiden tot zeer concrete resultaten, blijkt bijvoorbeeld uit het popbeleid van de gemeente Heerlen. De gemeente wilde meer aandacht voor popmuziek. Als uitvloeisel van dat beleidsvoornemen is poppodium de Nieuwe Nor in Heerlen geopend en de Limburg-zaal gecreëerd, met 1.500 staanplaatsen de grootse popvenue in Limburg. En op een nog concreter niveau gaat de coördinator planning van Parkstad Heerlen Theaters aan de slag, ondersteund door zeven programmeurs. Naast de programma’s moeten ook de zalen, het personeel en de noodzakelijke voorzieningen ingepland worden. “We hebben acht piano’s, dan moet je dus niet op één dag negen piano’s nodig hebben.” Alles moet in elkaar grijpen. En als dat dan gelukt is, verschijnt een mooi boekje met daarin de voorstellingen en concerten van het komende theaterseizoen. Dat na een week alweer ietwat verouderd is, omdat er nieuwe voorstellingen bijgekomen zijn.
Tekst: Jules Coenegracht
Deel dit artikel:

Mensen in dit artikel

Bas Schoonderwoerd

Bas Schoonderwoerd

CEO en hoofdprogrammeur Parkstad Limburg Theaters | Geboren in 1954 | Getrouwd, twee kinderen | Theateromnivoor | Houdt van wandelen en sciencefictionboeken | Stimuleert - niet alleen vriendelijk overigens - jonge talenten graag in hun weg naar de top

“De abstractie van verbinden, die is belangrijk voor mij. De wereld valt uit elkaar, ik wil een bijdrage leveren aan het terugbrengen van het cement. Mensen die samen een voorstelling bijwonen, delen een verhaal. En gedeelde verhalen geven verbinding.”

Neem contact op: